op hoog niveau - Reisverslag uit Eidfjord, Noorwegen van marcel/Arjan/Leen/Tamara/rob en cindy Troubl - WaarBenJij.nu op hoog niveau - Reisverslag uit Eidfjord, Noorwegen van marcel/Arjan/Leen/Tamara/rob en cindy Troubl - WaarBenJij.nu

op hoog niveau

Door: m

Blijf op de hoogte en volg marcel/Arjan/Leen/Tamara/rob en cindy

24 Augustus 2014 | Noorwegen, Eidfjord

Als we weer op weg gaan duiken we meteen een serie kleine tunnels in.
Van rustig aan beginnen is dan ook geen sprake want de 90 graden bochtenbij hun ingangen, en hun beroerde asfalt in combinalie met de vrijwel afwezige verlichting maken ze gevaarlijk.
Tel daarbij het natte wegdek op en ze zijn voor motorrijders levensbedreigend.
De beloning is echter groot wanneer we de eerste hoogvlakte bereiken.
Anders dan alle vorige weidse landschappen, met Meer groen en glooiingenipv rotswanden en hier en daar een huisje.
Dan gaan we aande andere kant een pas over en komen we plotseling in weer zo,n valei.
Hier zijn minder stenen,lopen meer schapen,en is er iets van een menselojke gemeenschap te ontwaren.
Over een lengte van ongeveer 5 km staan wel 20 huizen, dus je zou als bewoner in geval van nood naar te naaste buurman kunnen lopen zonder brood mee te nemen voor onderweg.
Dan beginnen we aan de prachtige hardangervidda en we ontsnappen aan een dreigende onweerswolk,en we hebben het inmiddels al best koud gekregen.
We zijn dan ook maar wat blij met de lichtblauwe luchten en een zonnetje die steeds meer achter de witte wolken tevoorschijn komt.
We slingeren door het mooie maar woeste landschap om de keien en meertjes.
Bijna bij het hoogste punt betrekt de lucht en de grijze massa slokt de lichtblauwe in hoog tempo op en het begint td spetteren.
Jak! Ook het zicht wordt minder en op het hoogste punt stoppen we bij het restaurant en gaan snel naar binnen voor een koffie met kuchen
We hoopten dat het weer zou opklaren maar dat gebeurt niet.
De regen gaat weer over in een soort mie er regen en we besluiten verder te gaan.
Het is nu overleven op de natte klonkelende wegen met weinig zicht door het beslagen vizier en de laaghangende mist maar we redden het zonder keer scheuren beneden te komen.
Daar klaart de lucht wel op won we rijden ons droog ,gevolgd door de as blik van watervallen,riviertjes en fjorden.
We besluiten een over nachtingsplek te zoeken bij het eidfjord en dat lijkt te lukken, echter het door ons gehuurde en betaalde hutje is bezet!
De vrolijke baas van de camping geeft ons een groter hutje op een terp voor dezelfde prijs en we nemen hem.
Genoeg risico voor vandaag.
We schieten nog wat plaatjes voor het plakboek......he.....electronenlijstje en nemen er één op de goede afloop en de vele indrukken.