Facts - Reisverslag uit Hà Giang, Vietnam van marcel/Arjan/Leen/Tamara/rob en cindy Troubl - WaarBenJij.nu Facts - Reisverslag uit Hà Giang, Vietnam van marcel/Arjan/Leen/Tamara/rob en cindy Troubl - WaarBenJij.nu

Facts

Door: Troublebird

Blijf op de hoogte en volg marcel/Arjan/Leen/Tamara/rob en cindy

29 September 2011 | Vietnam, Hà Giang

Als je per Minsk door Vietnam reist kom je dingen tegen als:
-3 x per dag warm eten,
-maar dan wel met stokjes, ook je soep,
-je kunt overigens overal eten, je hoeft niet te zoeken,
-kinderen vanaf 4 jaar begroeten je met "hello", "where are you from" etc,
-als je antwoord geeft blijken ze nog niet verder dan les 1,
-bij droog weer doet de wegligging van de Minsk het uitstekend,
-bij nat weer is er geen wegligging,
-je regenpak zorgt er voor dat het zweet binnen en de regen buiten blijft,
-de remweg van de gemiddelde Minsk bedraagt .... x de gebruikelijke, dat is inclusief gebruik van de voor-en achterrem en terugschakelen naar zijn 1e versnelling,
-er gaat gemiddeld een mok smeerolie bij de benzine in de tank als mengsmering,
-als je de groep kwijtraakt is dat geen enkel probleem, je kunt de eerste 2 kilometer gerust het rookspoor volgen,
-de volgwagen heeft voldoende onderdelen bijzich voor een weeshuis,
-en dat is maar goed ook,
-we noteerden; voor- en achterwiellagers, remvoeringen, kabels, koppelingen, knipperlichten, claxons, lagers van de versnellingsbak, vastlopers (ondanks de ruime smering),
-schade door valpartijen, kromme voorvorken, afgebroken sturen, loslatende buddyseats, verbogen schakel- en rempedalen.

Maar:
-slechts 1 lekke band en voor de rest kunnen wij geen andere motor verzinnen die zo afgebeuld kan worden dan de Minsk. Elk modern produkt (inclusief een duur Duits merk) zou deze behandeling niet kunnen doorstaan. Frames breken namelijk niet af (torsie genoeg) en schobrekers blijven veren (niet dempen).
Dus beste lezer; niet alleen Vietnam is het avontuur, de Minsk is zeker medeverantwoordelijk enne, we zouden inmiddels niet ander meer willen.

Tenslotte:
De technische crew die ons trouw volgt (en opveegt) in de Toyota 4-wheeldrive, zijn niet alleen kanjers in het oplossen van elke denkbaar probleem, maar zijn ook kanjers in het in elk dorp vinden van de juiste rijstwijn. Overgeschonken in een limonadefles wordt deze bij het avondeten vol trots aan ons geschonken. Het voelt bij ons net zo aan als de motorolie bij de Minsk; het smeert de keel.

Enkele uren na de originele post van de thuisblijvers hebben Rob en Arjan (samen met 6 anderen) nog wel het een en ander beleefd. Tijdens een toertje naar de Chinese grens werd het gezelschap gearresteerd door twee overijverige grenspolitiemannetjes. Lang verhaal kort bleek dat we in verboden gebied waren geweest zonder vergunning (dat moest je weten zonder borden). Daardoor 2,5 uur vastgezeten op het politiebureau. Alle tassen doorzocht, bezittingen in beslag genomen en verteld dat we direct naar Hanoi moesten om terug te vliegen naar Nederland. Reisleider Marco heeft alle registers open getrokken en de sanctie weten te beperken tot een individuele boete van 500.000 Dong (20 Euri) pp
Dat is voor hier dus een paar maandsalarissen....

Nadat alle criminelen waren gefotografeerd mochten we, met strafblad, in het donker verder.

Avond uurlijke motorreizen ;-)

Wel te rusten en tot de volgende update

• 29 September 2011 - 10:54

Karin:

Leuk weer een update!!

• 29 September 2011 - 13:52

Jan En Teuna:

Wat een mooie trip. Velen zullen jalours op jullie zijn. Ook deze trip zal niemand meer van jullie kunnen afnemen. Met plezier blijven we jullie dan ook volgen

• 29 September 2011 - 16:17

Willem:

Ja, moet je maar niet stiekem door China gaan brommen. Maar met een beetje smeren kom je ook daar weer uit. Hebben ze de de foto's met naam en nummer en die boeventronie er op meegekregen??? Gaaf voor je fotoalbum.
    En morgen weer een nieuw avontuur. Ik heb even op google gekeken, schitterend dat karstlandschap in Cao Bang. Was ik er maar een dagje met de Canon.
    groetjes x :~)

• 29 September 2011 - 22:06

JAcco:

Stel me voor hoe dat ging hoe 2 "grenspolitiemannetjes" 8 man met motor meenamen... dat zijn heel wat handboeien...